close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אל תתעלמו מדוח בנק ישראל

אסף גולןיג תשרי, תשעד17/09/2013

אף פוליטיקאי לא חשב לכנס את הכנסת לדיון דחוף בנושא וגם המערכת הכלכלית הגיבה במעין משיכת כתף שאמרה משהו בסגנון: אחרינו המבול.

תגיות:

דוח בנק ישראל שמזהיר מפני התפוצצות בועת נדל"ן בארץ, משבר סאבפריים בלעז, נבלע השבוע במהירות בתוך הרעש הכללי של השאלה האם אובמה נכשל בסוריה ומה איראן למדה מההסכם על הנשק הכימי. נכון, לרגע קטן האיום בקטסטרופה כלכלית אפשרית זכה להבלטה בכלי התקשורת הישראליים, אולם במקום שהמצב יעצור את החיים ויגרור תגובות קשות וחריפות במערכת הכלכלית והפוליטית, נרשמה כמעט שתיקה מקיר לקיר. אף פוליטיקאי לא חשב לכנס את הכנסת לדיון דחוף בנושא וגם המערכת הכלכלית הגיבה במעין משיכת כתף שאמרה משהו בסגנון: אחרינו המבול. חוקרי הבנק דיברו על תרחיש אפשרי שאינו רחוק מהמציאות בו

בנקים הופכים לחדלי פירעון, בעלי דירות רבות נזרקים אל הרחוב, המשק נכנס למיתון והאבטלה צומחת וכולנו המשכנו בשגרת חיינו ובבילויים השונים שלנו בקניונים ברחובי הארץ. נראה כי בפרפראזה על שירו של שלום חנוך ניתן כמעט לקבוע שהציבור אדיש ולכן הציבור ישלם. אלא שהאדישות הזו הפעם לא תגרום רק ל"משיח" מהשיר לקפוץ מהגג אלא למדינה שלמה לאבד את דירוג האשראי שלה ואת חוסנה הכלכלי שמהווה נדבך משמעותי בביטחון הלאומי של כולנו. שהרי מציאות בה אלפי משפחות יזרקו לרחוב ורבים אחרים מאבדים את מקום עבודתם הוא משהו שמדינת ישראל לא יכולה להכיל ולהמשיך להתקיים בו במיוחד לא בשכונה הסוערת והאכזרית בה אנו קיימים.

לכן מצער מאד לגלות שנושאים כלכליים הנוגעים לעשרות אלפי ישראלים אם לא למאות אלפי לא מצליחים ללכוד את תשומת הלב הציבורית שלנו שמשום מה נמשכת כל פעם מחדש אל התחום הביטחוני מדיני. אלא שבניגוד לתהליך המדיני עם הפלסטינים שאולי פעם בעתיד יבשיל לשיחות שאולי יובילו לעוד פסגה תמוה בארה"ב, משבר כלכלי הוא משהו מוחשי וממשי שכבר קרה בעבר וכבר הפיל מדינות רבות פשוטו כמשמעו. לכן למרות הקושי הגדול, כולנו הרי שונאים מתמטיקה וכל שכן נוסחאות בכלכלה והדבר נכון במיוחד ביחס לשר האוצר שלנו שלא נראה כעפרון הכי מחודד בקלמר הממשלתי, ראוי שממשלת ישראל תעצור רגע את הדיונים בשאלות הרות גורל כמו סוריה ואיראן ותעסוק ולו במשך חודש אחד במשהו קטנטן שבאמת עלול לפגוע בכולנו בצורה חמורה מאד. דיון כזה ככל הנראה לא יקבל את האפיל שיש לעיסוקים ביטחוניים או להצהרות ממלכתיות בנושא איראן, גם קשה לראות כתבי כלכלה יושבים באולפן עם מעיל רוח צבאי, הוא לא נראה לי משהו שיושב טוב על מתן חודרוב כמשל, אבל עדיין מדובר בעתידנו ועתיד ילדינו ובמילים גדולות יותר בחוסנה של מדינת ישראל בעשורים הקרובים. זו הסיבה מדוע אסור להשכיח את המחקר הזה אלא להחזיר אותו אל ליבו של השיח הציבורי בארץ. שהרי אין לנו ארץ אחרת לא רק כשאדמתנו בוערת אלא כשגם אין לנו גרוש לשלם בו את חשבון המשכנתא של החודש הבא.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה